PARIS 2011

Tisdag 29.03-2011 ; Startade hemifrån med Ngoc till skolan ca 10 tiden. Blev i skolan och gjorde ingenting förrän 12:30, då for vi med buss till Helsingfors. Tog den snabbaste vägen d.v.s guppigaste vägen också. Jobbigt, ville verkligen sova men fick inte sova ett dugg. När vi kom till flygplatsen så checkade vi in och vandra lite. Hamna på flyget och vidare till Paris. Otroligt jobbigt när vi kom till Paris. Gick åtminstone 2h tills vi fann utvägen. Tog en buss till det ställe vi skulle på och skulle ta Metro men den var stängd? Vi var tvungen att ta Taxi till hotellet. Och klarade fint fint efteråt. Blev inte så mycket sovandet men skönt var det efter en lång dag.

Onsdag 30.03-2011 ; vaknade tidigt, gick i dushen och åt frukost. For till Eiffeltornet med metro och vandrade dit. Otroligt häftig upplevelse var det att åka upp enda till toppen ! Man såg allting efteråt. Jättefint utsikt, rekommenderar det till alla som nån gång åker till Paris. Senare tog vi lunch utanför Eiffeltornet, efter det vandrade vi och tog metro sen kom vi några km utanför Eiffeltornet och därifrån gick vi ända till den fina broen. Den som var byggd med guldtoppar och statyer. De sägs att broen är den vackraste bron ever i Paris (ofc när den är gjord av lite guld också!) Senare vandrade vi till Triumph Bågen, hamnade på ett shoppingställe också. Gick in till olika mobiltelefonsaffärer/FNAC (cd, dvd och olika spel-affär). När vi kom till Triumph Bågen började det regna. Ändå besökte vi den och senare tog vi metro till Notre Dam. Så var det såklart stängd. Dessutom var det jättemånga som var där. Senare tog vi metron tillbaka tills hotellet och vandrade runt och letade efter mat. Gick och lade rätt sent.

Torsdag 31.03-2011 ; Vi gick till Notre Dam och besökte den. Som en slags kyrka var den. Jättefina glasfönster som var av olika färger och mönster. Senare gick vi till Le Louvre. Där inne fick vi se Mona Lisa. Men det tog en lång tid förrän vi var framme, (jag och Elin). De hade massor med konstiga vägar men till slut kom vi ändå fram. Senare vandrade vi omkring bara. Helt slut efter allt vandring. Men vandringen tog inte slut. Vi for på Guidad rundtur tillsammans med vår guide Brian, otroligt häftig kille. Vandra långt upp till toppen av Mon Marc. Gick ca 2-3h åt rundturen och sen fick vi vin. Men jag föredrog vatten. Efter guidturen tog vi metro till LAFAYETTE på shopping men det var ingen plats för oss. Det var märkes från Dolce till Guess. Otroligt fint var det därinne men ingen av oss hade orkan att gå längre så vi satt och fikade vid en café. Utanför Lafayette. Tog Metron tillbaks till hotellet och blev take away mat från Thai restaurangen utanför hotellet. -> tillbaks till hotellet och sov.

Fredag 01.04-2011 ; Startade från hotellet tidigt, tog pendeltåget till Disneyland. Otroligt mulet var det men regning var det dock. Det var en massa folk som var där. Men otroligt fint var det, mina barn måste besöka DISNEYLAND, det är självklart! Vi tog massa kort, körde på olika "maskiner" / "berg o- dalbana". Vilken upplevse asså. Efter upplevelsen i Disneyland tog vi oss till köpcentret Le Salles, shoppade loss. Fick mig hem ganska passligt, höll mig ändå på baslinjen. Sommarkläder var mest köpta. For tillbaka till hotellet i god tid, fixade oss till middag på båten. > kom till båten och åt en god middag. höll på i nästan 2 h. ooch sen var det all the way back to hotel and grab a drink with my friends! :))

Lördag 02.04-2011 ; tidig start som vanlig från hotellet, for till Mon Marc igen. Kollade efter lite häftig shopping men hittade ej ngt. Åt sushi, macarons.. etc. For tillbaka till hotellet, hade redan checkat ut från morgonen. For med minibuss till flygplatsen. (jag var halvdöd på vägen dit). Checkade in och flög iväg från Paris till Helsingfors. Faktiskt så tog vi en annan buss hem från Helsingfors och en annan väg. Som tur fick man sova, men stördes sen av något och kunde sova en aning i slutet. Kom hem 2 på natten och gick och la mig.

P.s mera bilder kommer senare!!